Volkswagen att ta fram 80 nya eldrivna fordon till kunder senast år 2025

Volkswagen-koncernen lanserar det mest omfattande elektrifieringsinitiativet inom den globala fordonsindustrin med ”Roadmap E”: Volkswagen kommer senast år 2030 att ha en helt elektrifierad modellportfölj. Det innebär att det då kommer att finnas minst en elektrifierad version av var och en av de omkring 300 modellerna från alla märken på alla marknader.

– Vi har förstått och vi kommer att leverera. Det här är inte någon vag avsiktsförklaring. Det är ett frivilligt åtagande som från och med idag blir måttstocken för hur vi mäter vår prestation. Omvandlingen i vår bransch går inte att stoppa. Och vi kommer att leda den, sade Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD, vid koncernens pressevent Group Media Night inför Frankfurtsalongen (IAA, 12-24 september).

Volkswagen-koncernen har redan etablerat e-mobilitet som ett huvudfokusområde i framtidsprogrammet ”TOGETHER – Strategy 2025” som presenterades i juni 2016. Målet är att bli världsledande inom e-mobilitet senast år 2025. Bolaget räknar med att omkring ett av fyra nya fordon från koncernen – upp till tre miljoner fordon per år – kan vara rent batteridrivna år 2025, beroende på hur marknaden utvecklas.

Vid årets IAA lanserar nu Volkswagen-koncernen nästa steg: ”Roadmap E”, som kommer att ge en extra boost till produktplaneringen för att påskynda elektrifieringen av koncernens breda fordonsportfölj. Koncernens varumärken kommer att ta fram totalt 80 nya elektrifierade modeller till kunderna senast år 2025, inklusive cirka 50 helt batteridrivna fordon och 30 laddhybrider.

Denna siffra ökar sedan stegvis över de följande åren tills det finns minst en elektrifierad version av var och en av koncernens omkring 300 modeller över alla fordonsklasser över hela världen senast år 2030, i linje med koncernens åtagande.

Volkswagen-koncernen hanterar frågan om batteriteknik med en flerstegsstrategi på medellång och lång sikt – och börjar med en sammanslagning av koncernövergripande utveckling, upphandling och kvalitetssäkring av alla battericeller och moduler i ett ”Center of Excellence” i Salzgitter. Märket Volkswagen sätter också upp sin första pilotlinje där, för att samla know-how inom produktion. Senast år 2025 kommer koncernen att behöva över 150 gigawattimmar litiumjonbatteri-kapacitet årligen, enbart för den egna fordonsparken.

För att möta detta enorma behov har en anbudsprocess inletts avseende långsiktiga strategiska partnerskap för Kina, Europa och Nordamerika. Upphandlingsprojektet är ett av de största i bilindustrins historia, med en total ordervolym på över 50 miljarder euro, enbart för koncernens framtida volymfordon baserade på Modular Electrification Toolkit. Detta kommer att uppfylla koncernens behov inför första vågen e-mobilitet.

Oberoende studier visar att Volkswagen-koncernens nuvarande generation förbränningsmotorer är bland de renaste och mest effektiva i branschen. De senaste Euro 6-dieselmotorerna presterar över genomsnittet i den nya WLTP-cykeln under verkliga förhållanden. Och Volkswagen-koncernen fortsätter att investera i ständiga förbättringar av konventionella drivlinor under de kommande åren.

Hur läser barnen läxan när solen gått ned och det saknas elektricitet?

En god utbildning är en nyckelfaktor för att utrota fattigdom. Men om det saknas elektricitet och solen går ned vid 18-tiden halva året kan det vara svårt att hinna med lek, sysslor och läxläsning innan det blir mörkt. För att fler barn ska få möjlighet till en bättre framtid ger Barnfonden möjligheten att skänka en solcellslampa i julklapp.

Byarna i delstaten Rajasthan i nordvästra Indien, där solcellslamporna delas ut, saknar dessutom gatubelysning. Solcellslamporna används därför också av lokala nattvandrargrupper som patrullerar i byarna på kvällar och nätter. Nattvandrarna minskar risken för barntrafficking. Att barn kidnappas är nämligen ett stort problem i Rajasthan. Många av de kidnappade barnen tvingas arbeta på bomullsplantage eller säljs som sexslavar.

Problemet är att lampan är dyr för en familj som lever på mindre än 8 kronor om dagen och sällan har möjlighet att äta sig mätt. Hos Barnfonden är det därför möjligt att hjälpa utsatta familjer genom att skänka en solcellslampa så att barnen får en bättre möjlighet att klara skolan.

En solcellslampa räddar liv och erbjuder barn en möjlighet ut ur fattigdom. Lampan kostar 295 kronor och finns att beställa i Barnfondens gåvokatalog på www.barnfonden.se/jul. Som tack för gåvan får köparen ett fint gåvobevis att lägga under granen.

Lowepros Pro Tactic-serie som introducerades förra året utökas nu med fyra modeller

Lowepros Pro TacticLowepros Pro Tactic-serie som introducerades förra året med två ryggsäcks-modeller, Pro Tactic 350 AW & 450 AW, utökas nu med fyra modeller, så serien totalt får 6 modeller. Av de fyra nya modellerna är tre axelremsväskor och den fjärde ytterligare en ryggsäcks-modell.

Alla Pro Tactics väskor har en mängd fästremmar och dragkedjeförsedda fickor, som gör det enkelt att få med sig och hålla ordning på, allt i sin utrustning. Axelmodellerna SH 180 AW och SH 200 AW har en vattentät dragkedja i locket för riktigt snabb åtkomst av kameran. Alla modeller har också Lowepros patenterade MaxFit™-system som ger mer utrymme i väskan är konventionella inredningar.

”Vi har fått ofattbart mycket positiv feedback på de två Pro Tactic-modeller som lanserades förra året”, säger Kirstine Lindholm, produktchef hos Focus Nordic, ”Lowepro har såklart varit angelägna om att få utöka serien, nu också med axelremsmodeller för både spegelösa system och Pro DSLR. Vi är övertygade om att dessa nya modeller blir samma stora försäljnings-succé´ som nuvarande modeller”.

De nya Pro Tactic-modellerna börjar levereras under november.

Allt fler äldre väljer att leta efter en partner på nätet

NätdejtarePå Mötesplatsen, har man flest medlemmar i 30-40-årsåldern, men senaste åren har man sett en markant ökning bland de som är över 75 år. Mötesplatsen har funnits sedan 2001 och är en av nordens äldsta och största dejtingsajter, med cirka 140 000 aktiva medlemmar.

Dagny är 78 år och medlem på Mötesplatsen. Ungefär en timma varje dag spenderar hon med att nätdejta. – Men än så länge har det inte klickat på riktigt. Jag söker någon i min egen ålder som jag kan ut och resa tillsammans med och gå på konserter och teater med. Men jag vill inte bli sambo utan tycker det är skönt att behålla mitt hem för mig själv, säger Dagny.

– Senaste åren har vi sett en trend i att vi ökar rejält bland medlemmar över 55 år och allra mest procentuellt sett i åldersgruppen 76-80 år. Här har antalet medlemmar tiodubblats jämfört med 2005. Det finns också ett gäng över 80 år – närmare 100 år. Det är aldrig för sent att finna kärleken och det tycker vi är fantastiskt härligt, säger Emma Bengtsson, marknadsansvarig på Mötesplatsen.

Fortfarande är Mötesplatsen dock störst i åldrarna 30-40 år där många söker ett seriöst och tryggt dejtingalternativ.

Betala broavgift i Motala och Sundsvall med autogiro

Sedan februari tar Transportstyrelsen ut en avgift vid passage på Sundsvallsbron eller Motalabron. Fordonsägarna har kunnat betala avgiften via e-avi eller vanlig avi. Snart kommer det att bli möjligt att betala avgiften via autogiro.

När autogirot fungerar framgår det av den avi med makulerat inbetalningskort som skickas hem till fordonsägaren. På den kommer det att stå att skatten eller avgiften betalas via autogiro. Vill man avsluta autogirot, vänder man sig till banken.

Från och med den 28 september kan fordonsägare via sin internetbank ansluta sig till Transportstyrelsens autogiro för infrastrukturavgift (broavgift). De första avgifterna som dras via autogiro kommer att tas ut i slutet av december.

Lördagen den 26 september visar Jönköpings läns museum Årets Bild

Årets Bild 2015Jönköpings läns museum är stolta över att kunna visa länsborna ett stort antal av Sveriges bästa bilder. Här medverkar fotografer som visar prov på stor kunnighet med sina betydelsefulla arbeten. Årets Bild är inte bara en tävling utan även en bro mellan allmänheten och svensk bildjournalism.

Årets Bild är Sveriges äldsta, största och mest prestigeladdade fototävling för professionella fotografer. Den första tävlingen hölls 1942. Sedan dess har intresset ökat och i år hade juryn över 4000 bilder att välja emellan. Deras slutgiltiga val föll på fotografen Christoffer Hjalmarssons bild av striderna vid Majdantorget i Ukraina. Christoffer Hjalmarsson (Frilans, Expressen) blev därmed vinnaren av Årets Bild 2015.

Ytterligare vinnare är Paul Hansen (DN) som tog hem priset som Årets fotograf. De övriga tävlingskategorierna är: Juryns Hederspris, Juryns Hederspris Sport, Juryns Hederspris Porträtt, Multimedia, Bildreportage Utland, Bildreportage Sverige, Porträttserie, Nyhetsbild, Vardagsliv Sverige, Nyhetsbild Utland, Vardagsliv Utland, Porträtt, Sportbild och Öppen Klass. Tävlingens främsta syfte är att främja, uppmuntra och utveckla god bildjournalistik.

Jönköpings läns museum visar utställningen under perioden 26 september till och med 8 november. Den har tidigare visats på olika håll i Sverige.

Miljövänliga förpackningar i glas från Yves Rocher

Yves RocherMed full kontroll över all tillverkning av produkter har Yves Rocher även full makt över utformning av hur produkterna förpackas och distribueras. Under det senaste året har företaget arbetat målmedvetet med att utveckla nya, miljövänliga förpackningar. Nu ersätts all plast med glasförpackningar i burkar för ansiktsvård. Utöver att använda återvinningsbart glas lanseras samma glasburk för samtliga produkter för ansiktsvård.

Samma storlek och utformning används, oberoende produktserie. Det innebär stora miljöbesparingar jämfört med att ha olika förpackningar för olika serier. Produktens utseende och särart kommer att presenteras i locket som urskiljer produkterna i färg och utformning. Glasburken blir alltid 50 milliliter stor.

– En hållbar värld och miljö för kommande generationer är en genuin hjärtefråga för hela Yves Rochers verksamhet, oavsett land och marknad. Jag är stolt över att vi steg för steg visar att vi menar allvar med vårt engagemang och vilja att ge tillbaka till naturen. Ibland kan storheten helt enkelt finnas i en liten glasburk, säger Annelie Johansson, VD Yves Rocher i Norden.

Först ut i satsningen är hudvårdsserien Sérum Végétal. Därefter följer produktfamiljerna Riche Crème, Anti-Age Global, Elixir 7.9, Hydra Végétal, Sebo Végétal, Nutritive Végétal och Végétal Sensitivé. I början av 2016 ska alla plast vara slutligt utbytt, på Yves Rochers samtliga marknader i 90 länder världen över. Utöver satsningen på enhetliga glasförpackningar minskar Yves Rocher samtidigt andelen plast som används i flaskor och korkar. Genom att använda 25 procent återvunnen plast sparas total 20 ton plast per år, motsvarande 750 000 PET flaskor.

En ny generation av fyrhjulsdrivna Passat Alltrack

Passat AlltrackDenna Volkswagen är med på allt: Från snötäckta bergspass på skidsemestern, via utmanande sandstränder med båten på släp, till ett arkitektmöte på byggarbetsplatsen – nya Passat Alltrack ger aktiva människor större flexibilitet. Långfärdsbil, företagsbil, mångsidig familjebil och rymlig SUV – allt i ett!

En bil med robusta egenskaper. Stötfångare som är speciellt anpassade för att klara körning utanför landsvägen, hasplåt, stora lutnings- och rampvinklar, specifika tröskelbreddare och robusta skärmbreddare – tillsammans resulterar detta i en mycket stryktålig kaross, och dessutom i en unik look.

Den första generationen av Passat Alltrack lanserades våren 2012 och blev genast en succé på den svenska marknaden. Konceptet med kraftfulla, effektiva motorer, fyrhjulsdrift, DSG, högre markfrigång och offroad-egenskaper gjorde den till en storsäljare. Volkswagen spinner nu vidare på detta koncept genom att lansera Golf Alltrack under våren 2015. Och i höst är det alltså dags för andra generationens Passat Alltrack.

– Alltrack är utan tvekan ett koncept som passar svenskarnas behov och de förhållanden vi har här i Sverige. Vi ser verkligen fram emot att lansera både Golf Alltrack och Passat Alltrack under året, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, och fortsätter:
– Tillsammans med Passat Sportscombi och laddhybriden Passat GTE, som också lanseras i höst, får vi ett komplett erbjudande – inte minst till den så viktiga tjänstebilsmarknaden. Det blir onekligen ett spännande Volkswagen-år!

Nya Passat Alltrack är som standard utrustad med fyrhjulsdriften 4MOTION. Denna är baserad på en Haldex-koppling av den 5:e generationen och aktiveras innan något hjulspinn uppträder. S kulle det finnas risk för att tappa greppet kopplas bakaxeln in – steglöst och på bråkdelar av en sekund.

Polarn O. Pyret släpper en kollektion inspirerad av temat maskerad

Polarn O PyretEn lekfull kollektion innehållandes huvtröjor med draktaggar på luvan, klänningar med roliga detaljer, t-shirts med lekfulla prints och mönster i form av maskerade typer. Bland accessoarerna finns mössor och hårband med öron, färgglada strumpor och strumpbyxor. Polarn O. Pyrets klassiska rand presenteras i flera plagg som går i en färgskala från vårgrönt och rosa till turkosblått och navy.

-Det lekfulla har fått ta för sig extra mycket i den här kollektionen. Vi har jobbat med roliga detaljer som vi hoppas ger mervärde till plaggen. Och självklart – en kollektion fylld med kläder som tål mycket bus och lek och i material som håller för många tvättar och att ärvas. Säger Karina Lundell, chefsdesigner på Polarn O. Pyret.

Kollektionen finns på plats i alla butiker och e-butik från och med 20:e mars 2015.

Ricoh satsar på olika typer av kikare

RicohRicoh har ett stort utbud kikare via varumärket Pentax, men kikaravdelningen har varit en mindre avdelning i företaget med små resurser. Nu satsar man stort på detta segment, man har rekryterat mer personal för detta, och snart lanserar man sina nya kikare.

”Pentax har ett gott rykte för sin kvalité både när det gäller kameror, objektiv och kikare”, säger Hans Bergquist, Nordic Product Manager hos Focus Nordic, nordens största fotodistributör, ”med de här nya modellerna och de ökade resurser man tillför kikaravdelning finns förutsättningar för rejält ökade marknadsandelar”.

Hela den befintliga kikarserien med 34 modeller får en rejäl uppfräschning. Med hjälp av den senaste teknologin av antireflexbehandling kan beprövade optiska konstruktioner nå helt nya höjder. Den nya antireflexbehandlingen ger högre ljustransmission (mindre ljusförslust) och ny smutsavisande nano-coating på alla ytterlinser, gör de nya Pentax Sport Optics-modellerna än mer prisvärda än idag.

De nya kikarna delas in i fyra olika serier;

Z-serien: Är Pentax nya flaggskeppsmodeller. Kikare som tävlar i den absoluta premium-klassen
S-serien: I serien finns både kikare av porro-/takkants-prismatyp men med det gemensamt att de har en frontlins på 40mm eller större.
A-serien: I serien finns både kikare av porro-/takkants-prismatyp men med det gemensamt att de har en frontlins som är mindre än 40mm. Det kännetecknas av sin kompakta form.
U-serien: Denna serie består av kikare av typen inverterad porro-prisma med hög optisk prestanda och skärpa ända ut i kanterna trots den kompakta storleken.