Volkswagen att ta fram 80 nya eldrivna fordon till kunder senast år 2025

Volkswagen-koncernen lanserar det mest omfattande elektrifieringsinitiativet inom den globala fordonsindustrin med ”Roadmap E”: Volkswagen kommer senast år 2030 att ha en helt elektrifierad modellportfölj. Det innebär att det då kommer att finnas minst en elektrifierad version av var och en av de omkring 300 modellerna från alla märken på alla marknader.

– Vi har förstått och vi kommer att leverera. Det här är inte någon vag avsiktsförklaring. Det är ett frivilligt åtagande som från och med idag blir måttstocken för hur vi mäter vår prestation. Omvandlingen i vår bransch går inte att stoppa. Och vi kommer att leda den, sade Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD, vid koncernens pressevent Group Media Night inför Frankfurtsalongen (IAA, 12-24 september).

Volkswagen-koncernen har redan etablerat e-mobilitet som ett huvudfokusområde i framtidsprogrammet ”TOGETHER – Strategy 2025” som presenterades i juni 2016. Målet är att bli världsledande inom e-mobilitet senast år 2025. Bolaget räknar med att omkring ett av fyra nya fordon från koncernen – upp till tre miljoner fordon per år – kan vara rent batteridrivna år 2025, beroende på hur marknaden utvecklas.

Vid årets IAA lanserar nu Volkswagen-koncernen nästa steg: ”Roadmap E”, som kommer att ge en extra boost till produktplaneringen för att påskynda elektrifieringen av koncernens breda fordonsportfölj. Koncernens varumärken kommer att ta fram totalt 80 nya elektrifierade modeller till kunderna senast år 2025, inklusive cirka 50 helt batteridrivna fordon och 30 laddhybrider.

Denna siffra ökar sedan stegvis över de följande åren tills det finns minst en elektrifierad version av var och en av koncernens omkring 300 modeller över alla fordonsklasser över hela världen senast år 2030, i linje med koncernens åtagande.

Volkswagen-koncernen hanterar frågan om batteriteknik med en flerstegsstrategi på medellång och lång sikt – och börjar med en sammanslagning av koncernövergripande utveckling, upphandling och kvalitetssäkring av alla battericeller och moduler i ett ”Center of Excellence” i Salzgitter. Märket Volkswagen sätter också upp sin första pilotlinje där, för att samla know-how inom produktion. Senast år 2025 kommer koncernen att behöva över 150 gigawattimmar litiumjonbatteri-kapacitet årligen, enbart för den egna fordonsparken.

För att möta detta enorma behov har en anbudsprocess inletts avseende långsiktiga strategiska partnerskap för Kina, Europa och Nordamerika. Upphandlingsprojektet är ett av de största i bilindustrins historia, med en total ordervolym på över 50 miljarder euro, enbart för koncernens framtida volymfordon baserade på Modular Electrification Toolkit. Detta kommer att uppfylla koncernens behov inför första vågen e-mobilitet.

Oberoende studier visar att Volkswagen-koncernens nuvarande generation förbränningsmotorer är bland de renaste och mest effektiva i branschen. De senaste Euro 6-dieselmotorerna presterar över genomsnittet i den nya WLTP-cykeln under verkliga förhållanden. Och Volkswagen-koncernen fortsätter att investera i ständiga förbättringar av konventionella drivlinor under de kommande åren.

Betala broavgift i Motala och Sundsvall med autogiro

Sedan februari tar Transportstyrelsen ut en avgift vid passage på Sundsvallsbron eller Motalabron. Fordonsägarna har kunnat betala avgiften via e-avi eller vanlig avi. Snart kommer det att bli möjligt att betala avgiften via autogiro.

När autogirot fungerar framgår det av den avi med makulerat inbetalningskort som skickas hem till fordonsägaren. På den kommer det att stå att skatten eller avgiften betalas via autogiro. Vill man avsluta autogirot, vänder man sig till banken.

Från och med den 28 september kan fordonsägare via sin internetbank ansluta sig till Transportstyrelsens autogiro för infrastrukturavgift (broavgift). De första avgifterna som dras via autogiro kommer att tas ut i slutet av december.

En ny generation av fyrhjulsdrivna Passat Alltrack

Passat AlltrackDenna Volkswagen är med på allt: Från snötäckta bergspass på skidsemestern, via utmanande sandstränder med båten på släp, till ett arkitektmöte på byggarbetsplatsen – nya Passat Alltrack ger aktiva människor större flexibilitet. Långfärdsbil, företagsbil, mångsidig familjebil och rymlig SUV – allt i ett!

En bil med robusta egenskaper. Stötfångare som är speciellt anpassade för att klara körning utanför landsvägen, hasplåt, stora lutnings- och rampvinklar, specifika tröskelbreddare och robusta skärmbreddare – tillsammans resulterar detta i en mycket stryktålig kaross, och dessutom i en unik look.

Den första generationen av Passat Alltrack lanserades våren 2012 och blev genast en succé på den svenska marknaden. Konceptet med kraftfulla, effektiva motorer, fyrhjulsdrift, DSG, högre markfrigång och offroad-egenskaper gjorde den till en storsäljare. Volkswagen spinner nu vidare på detta koncept genom att lansera Golf Alltrack under våren 2015. Och i höst är det alltså dags för andra generationens Passat Alltrack.

– Alltrack är utan tvekan ett koncept som passar svenskarnas behov och de förhållanden vi har här i Sverige. Vi ser verkligen fram emot att lansera både Golf Alltrack och Passat Alltrack under året, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, och fortsätter:
– Tillsammans med Passat Sportscombi och laddhybriden Passat GTE, som också lanseras i höst, får vi ett komplett erbjudande – inte minst till den så viktiga tjänstebilsmarknaden. Det blir onekligen ett spännande Volkswagen-år!

Nya Passat Alltrack är som standard utrustad med fyrhjulsdriften 4MOTION. Denna är baserad på en Haldex-koppling av den 5:e generationen och aktiveras innan något hjulspinn uppträder. S kulle det finnas risk för att tappa greppet kopplas bakaxeln in – steglöst och på bråkdelar av en sekund.