Tyskland reselandet utvecklade sig över genomsnittet i Europa

Med en tillväxt på 4% jämfört med 2013 ökade Tyskland sitt avstånd till de närmast placerade länderna Frankrike, Italien och Österrike. Tyskland som internationellt resmål genererar en tillväxt över genomsnittet på många europeiska marknader.

– Medan kortsemestrarna återigen ökade lätt (plus tre procent upp till 12,5 miljoner), noterar vi en ökning på hela tolv procent upp till 15,5 miljoner inom segmentet långa semesterresor på fyra nätter eller fler; en tillväxt som ligger väl över genomsnittet.

Nederländerna är Tysklands viktigaste källmarknad och de noterade en svag ökning på en procent för samtliga utlandsresor och med två procent på resor till Tyskland. Den schweiziska outgoing-marknaden ökade totalt med fem procent varvid resor till Tyskland stod för sju procent. Tyskland är ett hett turistmål och nu finns en ny sajt som skriver om det senaste i landet: www.omtyskland.se. Nyheter och tips om sevärdheter och aktiviteter. Polen är en stor potentiell marknad med en kontinuerlig tillväxt på åtta procent och de genererade ett plus på nio procent för Tyskland. Från grannlandet Österrike vars outgoing-resevolym totalt sett sjönk med en procent under 2014 kunde Tyskland notera en glädjande ökning på fem procent över genomsnittet.

– Som turistmål kan vi redovisa ett enastående resultat för 2014, och inte nog med det: Den rad av anmärkningsvärda resultat vi sett under föregående år har visat sig vara en trend som håller i sig. Med en tillväxt på sju procent i fritidsresesegmentet ligger vi inte bara en bra bit över det europeiska genomsnittet på plus fyra procent, utan hävdar oss även som traditionellt resmål i konkurrens med övriga Europa, förklarar Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Svenskarna använder sociala medier både när de planerar och förbereder sin resa

Resia har utfört en undersökning tillsammans med TNS SIFO för att kartlägga svenskarnas resebeteenden. Resultatet i undersökningen visar att nästan hälften av svenskarna (43 procent) söker information inför köp av resa i sociala medier och i åldrarna 56-79 år är andelen så hög som 48 procent.

De äldre tar även i större utsträckning gärna del av erbjudanden från resebolag i sociala medier än yngre. De yngre däremot, 15-34 år, är mer benägna att använda av sociala medier när det kommer till att dela med sig under resans gång. Hela 60 procent delar med sig av bilder när de är utomlands. Undersökningen visar dock att mer än var tredje person anger att de inte använder sociala medier alls när de ska planera sin resa, och i storstäderna Malmö, Göteborg och Stockholm är genomsnittssiffran så hög som 45 procent. Sugen på mera nyheter? Citycharter.se fokuserar på nyheter inom resor till städer och weekendresor.

– Vi kan tydligt se att sociala medier spelar en stor roll när svenskarna bokar sina resor oavsett ålder. Nästan hälften av svenskarna använder sig av sociala medier när de söker information inför bokning av resa och fler och fler väljer att dela med sig bilder till sina vänner och bekanta via sociala medier. För oss är det därför viktigt att finnas tillgängliga på alla plattformar så vi kan erbjuda våra tjänster där våra kunder befinner sig, säger Ingela Schönning, Kommunikationschef Resia.

Svenskarna är mest benägna att dela med sig av bilder på utsikten, det anger fler än en femtedel av respondenterna. Kända landmärken och/eller turistattraktioner kommer på delad andraplats tillsammans med resesällskapet. Poolen och soluppgången är enligt undersökningen de minst populära motiven att fotografera.

Ovanliga saker man kan göra i Stockholm under en helg

Sveriges vackra huvudstad Stockholm har en hel del att erbjuda oss turister när vi är på besök. Det finns många aktiviteter och attraktioner att uppleva och se. Men om man vill testa något annorlunda, något som inte tillhör de mest populära sevärdheterna, vad ska man göra då?

I Stockholm är det lätt att ta sig runt och hitta. man kan åka buss, taxi, spårvagn, bil, tunnelbana. Men det går också bra att gå mellan olika platser eller kanske hyra en cykel. Om man kommer med bil ska man tänka på att det kan vara svårt att hitta parkeringsplats. Det kan också vara mycket trafik i rusningstrafiken. Att köra in i Stockholm kostar också pengar eftersom de är vägtullar på vägarna som leder in i centrum. Det går också bra att hyra en bil på plats eller på flygplatsen när man anländer. Jämför dock först alternativen innan du hyr och sök på en sida som jämför alla bolag, t.ex. hyrabilsverige.se. De jämför alla stora bolag som finns representerade i Sverige men även små mindre företag. Att få erbjudanden från flera bolag samtidigt och jämföra deras olika villkor lönar sig alltid.

Men vad ska man då hitta på? Av alla hundratals aktiviteter kanske dessa kan vara intressanta:

Paddla kanot eller kajak

Det går alldeles utmärkt att hyra en kanot eller kajak mitt i stan och sen paddla runt bland de olika stadsdelarna eller öarna. Från vattnet får man bra vy över gamla stan, slotten, stadslivet och stadshuset.

Takvandring i Stockholm

Upplev Stockholm från ovan och gå på tur på taket. Du kan t.ex. se Stockholm från Gamla riksdagshusets tak på Riddarholmen. Att gå på tak är roligt och man får en härlig upplevelse och ser hela staden från ett annat perspektiv.

Spökvandring i Gamla Stan

Vandra i gamla stan med en guide som berättar historier om spöken och saker som hände för. En spännande tur i staden historik och anrika bakgrund. Väl värt tiden.

Stockholm gör sig bäst på sommaren när det är mycket folk på stan och vädret är fint. Solen glittrar i vattnet och luften är varm. Det är inga problem att hitta på saker att göra och det går lätt att ta sig mellan olika aktiviteter. Familjen kan ha en härlig semester och barnen har mycket att göra.

 

Lördagen den 26 september visar Jönköpings läns museum Årets Bild

Årets Bild 2015Jönköpings läns museum är stolta över att kunna visa länsborna ett stort antal av Sveriges bästa bilder. Här medverkar fotografer som visar prov på stor kunnighet med sina betydelsefulla arbeten. Årets Bild är inte bara en tävling utan även en bro mellan allmänheten och svensk bildjournalism.

Årets Bild är Sveriges äldsta, största och mest prestigeladdade fototävling för professionella fotografer. Den första tävlingen hölls 1942. Sedan dess har intresset ökat och i år hade juryn över 4000 bilder att välja emellan. Deras slutgiltiga val föll på fotografen Christoffer Hjalmarssons bild av striderna vid Majdantorget i Ukraina. Christoffer Hjalmarsson (Frilans, Expressen) blev därmed vinnaren av Årets Bild 2015.

Ytterligare vinnare är Paul Hansen (DN) som tog hem priset som Årets fotograf. De övriga tävlingskategorierna är: Juryns Hederspris, Juryns Hederspris Sport, Juryns Hederspris Porträtt, Multimedia, Bildreportage Utland, Bildreportage Sverige, Porträttserie, Nyhetsbild, Vardagsliv Sverige, Nyhetsbild Utland, Vardagsliv Utland, Porträtt, Sportbild och Öppen Klass. Tävlingens främsta syfte är att främja, uppmuntra och utveckla god bildjournalistik.

Jönköpings läns museum visar utställningen under perioden 26 september till och med 8 november. Den har tidigare visats på olika håll i Sverige.