Svenskarna använder sociala medier både när de planerar och förbereder sin resa

Resia har utfört en undersökning tillsammans med TNS SIFO för att kartlägga svenskarnas resebeteenden. Resultatet i undersökningen visar att nästan hälften av svenskarna (43 procent) söker information inför köp av resa i sociala medier och i åldrarna 56-79 år är andelen så hög som 48 procent.

De äldre tar även i större utsträckning gärna del av erbjudanden från resebolag i sociala medier än yngre. De yngre däremot, 15-34 år, är mer benägna att använda av sociala medier när det kommer till att dela med sig under resans gång. Hela 60 procent delar med sig av bilder när de är utomlands. Undersökningen visar dock att mer än var tredje person anger att de inte använder sociala medier alls när de ska planera sin resa, och i storstäderna Malmö, Göteborg och Stockholm är genomsnittssiffran så hög som 45 procent. Sugen på mera nyheter? Citycharter.se fokuserar på nyheter inom resor till städer och weekendresor.

– Vi kan tydligt se att sociala medier spelar en stor roll när svenskarna bokar sina resor oavsett ålder. Nästan hälften av svenskarna använder sig av sociala medier när de söker information inför bokning av resa och fler och fler väljer att dela med sig bilder till sina vänner och bekanta via sociala medier. För oss är det därför viktigt att finnas tillgängliga på alla plattformar så vi kan erbjuda våra tjänster där våra kunder befinner sig, säger Ingela Schönning, Kommunikationschef Resia.

Svenskarna är mest benägna att dela med sig av bilder på utsikten, det anger fler än en femtedel av respondenterna. Kända landmärken och/eller turistattraktioner kommer på delad andraplats tillsammans med resesällskapet. Poolen och soluppgången är enligt undersökningen de minst populära motiven att fotografera.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.