Tyskland reselandet utvecklade sig över genomsnittet i Europa

Med en tillväxt på 4% jämfört med 2013 ökade Tyskland sitt avstånd till de närmast placerade länderna Frankrike, Italien och Österrike. Tyskland som internationellt resmål genererar en tillväxt över genomsnittet på många europeiska marknader.

– Medan kortsemestrarna återigen ökade lätt (plus tre procent upp till 12,5 miljoner), noterar vi en ökning på hela tolv procent upp till 15,5 miljoner inom segmentet långa semesterresor på fyra nätter eller fler; en tillväxt som ligger väl över genomsnittet.

Nederländerna är Tysklands viktigaste källmarknad och de noterade en svag ökning på en procent för samtliga utlandsresor och med två procent på resor till Tyskland. Den schweiziska outgoing-marknaden ökade totalt med fem procent varvid resor till Tyskland stod för sju procent. Tyskland är ett hett turistmål och nu finns en ny sajt som skriver om det senaste i landet: www.omtyskland.se. Nyheter och tips om sevärdheter och aktiviteter. Polen är en stor potentiell marknad med en kontinuerlig tillväxt på åtta procent och de genererade ett plus på nio procent för Tyskland. Från grannlandet Österrike vars outgoing-resevolym totalt sett sjönk med en procent under 2014 kunde Tyskland notera en glädjande ökning på fem procent över genomsnittet.

– Som turistmål kan vi redovisa ett enastående resultat för 2014, och inte nog med det: Den rad av anmärkningsvärda resultat vi sett under föregående år har visat sig vara en trend som håller i sig. Med en tillväxt på sju procent i fritidsresesegmentet ligger vi inte bara en bra bit över det europeiska genomsnittet på plus fyra procent, utan hävdar oss även som traditionellt resmål i konkurrens med övriga Europa, förklarar Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.