Malmö city

Under förra året minskade den totala omsättningen i Malmö city

Under förra året, 2014, minskade omsättningen i Malmö city med ca 2,9 %. Försäljningen av dagligvaror, som livsmedel, ökade dock med ca 7 % förra året i Malmö city, medan försäljningen av kläder, skor, hem- och fritidsvaror backade med ca 5 %.

De senaste fem åren visar däremot café- och restaurangnäringen positiva siffror med en årlig genomsnittlig ökning med 2,9 procent, liksom dagligvaror med 2,8 procent. Motsvarande siffra för hotellnäringen är 2,6 procent. Sällanköpshandeln har backat med 2,6 procent årligen. Däremot slog antalet besök från turism rekord, enligt resebloggaren resesajter så ökade antalet svenska och internationella besökare med 18 % respektive 28 %. Vilket är bar för den lokala ekonomin.

När det gäller utbudet i Malmö city är 29 procent av verksamheterna sällanköpshandel. Lika stor andel är caféer, restauranger och hotell. Frisörer, hud och skönhetssalonger och kultursinstitutioner står för 30 procent av utbudet och dagligvaror för 16 procent.

– Förra året tappade Malmö city, framförallt inom sällanköpshandeln. Ändå kan vi se att på längre sikt har bortfallet kompenserats av mer upplevelsebaserad konsumtion som café- och restaurangbesök, säger Göran Höckert, näringspolitisk chef, Fastighetsägarna Syd.

– Det här visar på mångfalden i stadskärnan. Stadskärnan är inte enbart en plats för shopping, utan vårt vardagsrum där vi vill träffas, umgås och uppleva saker. Det här är en trend som vi har sett under en tid nu, människors konsumtionsmönster håller på att förändras och stadskärnan måste anpassa sitt utbud. Det verkar i undersökningen som att den anpassningen har börjat ske i Malmö, säger Göran Höckert.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.